Tillbaka

Helli-ämnessökning 4: Referenshantering

Kategori: Helli-sökanvisningar, Informationssökning, Materialanvändning

Citatverktyget gör det enkelt att kopiera och klistra in referensdata i dokumentets litteraturförteckning enligt de vanligaste referensstilarna. Du kan också exportera referensdata till önskat referenshanteringsverktyg.

  • Med Ladda ner-funktionen kan du ladda ner referenser som exempelvis ett word- eller pdf-dokument.
  • Med Spara-funktionen kan du spara den eller de valda referenserna under Sparade, antingen under den aktuella sessionen eller på obestämd tid genom att logga in på ditt MyEBSCO-konto.
  • Med Dela-funktionen kan du spara referenserna på antingen Google Drive eller OneDrive eller skicka dem via e-post.
  • Med Citera-funktionen kan du kopiera referenser till urklipp och klistra in dem i ditt dokument eller exportera dem till ett referenshanteringsverktyg.
  1. Gå till listan med sökresultat och klicka på knappen Verktyg med tre punkter bredvid referensen.
  2. Välj önskad åtgärd.
  3. Följ instruktionerna i fönstret som visas för att utföra åtgärden.

Du kan ladda upp, spara, dela eller referera till upp till 50 poster från sökresultatlistan på en gång. Knapparna för hantering av sökresultat finns ovanför sökresultatet. Så här hanterar du flera resultat från en sökresultatlista:

  1. När du har gjort sökningen kan du
    • välja en referens i taget från kryssrutan i det övre vänstra hörnet av referensen
    • välja flera referenser samtidigt med pilen bredvid kryssrutan ovanför resultatlistan
      • Klicka på pilen i menyn som öppnas för att se de tillgängliga alternativen.
      • Du kan välja alla resultat som för närvarande visas i listan eller de första 50 resultaten i listan.
  2. Välj önskad åtgärd ovanför sökresultatet och följ instruktionerna i fönstret som visas för att slutföra den.