Palaa selaukseen

Helli-julkaisuhaun ohje

Kategoria: Aineistojen käyttö, Helli-hakuohjeet

Helli-julkaisuhaulla voit hakea tai selata sähköisiä kirjoja ja lehtiä sekä tietokantoja.

1. Näpäytä Hellin etusivulta Siirry Helli-julkaisuhakuun -linkkiä tai mene sivulle https://helli.virtuaalikirjasto.fi/virtuaalikirjasto/helli-julkaisuhaku/.
  2. Valitse oma organisaatiosi.
  3. Siirryt Helli-julkaisuhakuun.

Jos käytät omia laitteitasi tai olet Pohjois-Savon hyvinvointialueen työntekijä, näpäytä yläreunan ”Welcome, Guest. Sign in to your institution for full access to your library’s resources.” -viestiä

1. Kirjautumissivu avautuu.
  2. Kirjaudu OpenAthens -tunnuksillasi sisään.
  3. Tietoa OpenAthens-tunnuksista löydät Etäkäyttö-sivulta.
  1. Voit valita hakulaatikon edestä mihin julkaisun tietoihin haluat haun kohdistuvan. Oletuksena on, että hakusanat löytyvät julkaisun nimekkeestä. Kaikki kentät -rajaus kohdistuu julkaisun nimekkeeseen, tekijöihin, ISSN/ISBN-numeroon ja aihealueeseen.
  2. Voit valita myös, kuinka hakusanoja käsitellään:
    • Sisältää: sisältää kaikki antamasi hakusanat (automaattinen Boolen AND-operaattori).
    • Mikä tahansa: sisältää yhden tai useamman antamistasi hakusanoista (automaattinen Boolen OR-operaattori).
    • Täydellinen vastaavuus: vastaa täydellisesti antamaasi hakusanaa/hakusanoja.
    • Alkaa kirjaimella/kirjaimilla: alkaa antamallasi kirjaimella/kirjaimilla.
    • Läheisyys: kaikki antamasi hakusanat on löydyttävä tietyltä etäisyydeltä samasta kentästä (esim. julkaisun nimi tai kustantaja) antamassasi järjestyksessä.
    • Tarkka ilmaus: fraasi eli kaikki antamasi hakusanat löytyvät tuloksista peräkkäin antamassasi järjestyksessä.
    • Katkaisumerkkinä toimii tähti (*) seuraavissa vaihtoehdoissa: Sisältää, Mikä tahansa, Alkaa kirjaimella/kirjaimilla.
  1. Hakulaatikon alla näkyvät valittavissa olevat rajaukset. Voit kohdistaa hakusi kaikkiin nimekkeisiin, vain lehtiin (aikakauslehdet) tai vain kirjoihin. Tee valinta ennen kuin kirjoitat hakusanoja hakulaatikkoon.
  2. Kirjoita hakusanat hakulaatikkoon ja näpäytä joko suurennuslasin kuvaa hakulaatikon perässä tai näppäimistösi Enter-painiketta.
    • Kun kirjoitat, termejäsi vastaavat avainsanat ja haut näkyvät hakukentän alla.
    • Kun haluamasi julkaisu näkyy hakukentän luettelossa, suorita haku napsauttamalla julkaisun nimeä.
  1. Hakuasi vastaavat tulokset latautuvat hakulaatikon alle.
  2. Aloitusnäyttöön pääsee näpäyttämällä Hae julkaisuja -välilehteä.

Kun saat esiin hakutuloksen, voit vielä rajata tuloksia vasemman laidan rajausvaihtoehdoilla:

• Rajoita arvoon: asiantuntijoiden tarkistamat tieteelliset aikakausjulkaisut eli vertaisarvioidut julkaisut
  • Resurssit: lehdet, kirjat, kirjasarjat
  • Asiasanat: asiasanan perässä olevasta > eli suurempi kuin -merkistä saat auki tarkemman hakusanalistauksen
  • Tietokannat: mistä tietokannasta tai paketista ko. julkaisu löytyy
  1. Valitse aloitusnäytössä kirjain hakukentän alapuolella olevasta aakkosvalikosta.
  2. Valitse seuraavaksi kirjainyhdistelmä valikon toiselta tasolta.
    • Huomautus: Kun kirjainyhdistelmä on harmaa, julkaisuja, jotka vastaavat kyseistä yhdistelmää ei löydy.
  4. Valitut rajaukset näkyvät kohdassa Aktiiviset suodattimet.
  5. Voit poistaa valitun rajauksen näpäyttämällä ruksia ko. suodattimen kohdalla.
  6. Tarkempia tietoja julkaisuista saat esiin näpäyttämällä joko julkaisun nimeä tai Näytä tiedot -kohtaa.
  8. Aloitusnäyttöön pääsee näpäyttämällä Hae julkaisuja -välilehteä.
  1. Näpäytä Selaa tietokantoja -välilehteä tai ko. kuvaketta aloitusnäytön alareunasta.
  2. Näpäytä tietokannan nimeä nähdäksesi mitä julkaisuja tietokantaan tai kokoelmaan sisältyy.
  8. Aloitusnäyttöön pääsee näpäyttämällä Hae julkaisuja -välilehteä.
  1. Näpäytä Selaa aiheita -välilehteä tai ko. kuvaketta aloitusnäytön alareunasta.
  2. Näpäytä aihetta nähdäksesi mitä julkaisuja siihen sisältyy tai aiheen perässä olevaa > eli suurempi kuin -merkkiä, nähdäksesi tarkempia aihealueita.