Palaa selaukseen

Helli-aihehaku 1: Tutustu hakuliittymään

Kategoria: Aineistojen käyttö, Helli-hakuohjeet, Tiedonhaku

Helli-aihehaulla voit hakea samanaikaisesti useasta tietokannasta kuten Medline, Academic Search Index, Biomedical Index, ClinicalTrials, Eric sekä Cinahl, jos se on tilattu organisaatioosi. Myös koti- ja pohjoismaisia julkaisuportaaleja on lisätty indeksiin.

1. Näpäytä Hellin etusivulta Siirry Helli-aihehakuun -linkkiä tai mene sivulle https://helli.virtuaalikirjasto.fi/virtuaalikirjasto/helli-aihehaku/
  2. Valitse oma organisaatiosi.
  3. Siirryt Helli-aihehakuun.
  4. Tarkempi perushaun ja tarkennetun haun esittely Hakujen tekeminen Hakujen tekeminen -ohjeessa.

Jos käytät omia laitteitasi tai olet Pohjois-Savon hyvinvointialueen työntekijä, näpäytä yläreunan ”Tervetuloa! Kirjaudu sisään päästäksesi organisaatiosi aineistoihin.” -viestiä.

1. Kirjautumissivu avautuu.
  2. Kirjaudu OpenAthens -tunnuksillasi sisään. Tietoa OpenAthens-tunnuksista löydät Etäkäyttö-sivulta.

Nämä ohjeet on tehty suomenkieliselle sivustolle. Jos sivuston kielenä ei automaattisesti ole suomi, voit vaihtaa sen halutessasi seuraavasti:

1. Valitse oikeasta yläreunasta MyEBSCO-linkki
  2. Näpäytä rataskuvakkeen vierestä ”My Preferences”.
  3. Avautuvan sivun pudotusvalikosta saat näkyviin kielivalikon.
  4. Valitse haluamasi kieli ja näpäytä lopuksi Save-painiketta.

Perushaku

Aihehaun oletushaku on perushaku. Kirjoita hakukenttään aihettasi kuvaavat hakusanat. Voit halutessasi käyttää Boolen-operaattoreita. Katso tarkemmat ohjeet hakujen tekemiseen Perushaku-ohjeesta.

Edistynyt haku

Edistynyt haku löytyy perushaun hakukentän alapuolella oikeassa reunassa olevasta Tarkennettu haku -painikkeesta, jota näpäyttämällä aukeaa uusi hakusivu. Katso tarkemmat ohjeet hakujen tekemiseen Edistynyt haku -ohjeesta.

Hakutulos ja rajaaminen

Hakutuloksen voi järjestää joko relevanssin (osuvuuden) tai päivämäärän mukaan. Rajaamiseen löytyy useita vaihtoehtoja. Katso tarkemmat ohjeet Hakutulosten rajaaminen -ohjeesta.

Viitteiden käsittely

Viittaamistyökalu helpottaa yleisimmin käytettyjen tyylien mukaisten viitetietojen kopiointia ja liittämistä asiakirjasi lähdeluetteloon. Voit myös viedä lainaustiedot valitsemaasi viitteidenhallintaohjelmaan. Katso tarkemmat ohjeet Viitteiden käsittely -ohjeesta.

Yleiskatsaus

Sivulla näet esimerkiksi viimeisimmät projektisi eli kansiosi, kirjanmerkkeihin lisätyt kohteet sekä avaamasi viitteet.

Projektit

Projektit ovat kansioita, joihin voit jaotella tallentamiasi hakuja ja viitetietoja. Sivulla näet kaikki luomasi projektit ja voit luoda uusia projekteja. Toiminnon käyttöönottoon tarvitset MyEBSCO-tilin. Katso tarkemmat ohjeet MyEBSCO-tili -ohjeesta.

Tallennettu

Sivulla voit katsella tallentamiasi viitteitä ja hakuja. Tässä näkymässä voit myös poistaa niitä listalta tai lisätä projekteihin. Toiminnon käyttöönottoon tarvitset MyEBSCO-tilin. Katso tarkemmat ohjeet MyEBSCO-tili -ohjeesta.