Palaa selaukseen

Helli-aihehaku 5: MyEBSCO-tili

Kategoria: Aineistojen käyttö, Helli-hakuohjeet

MyEBSCO-tilillä:

  • Voit hyödyntää My dashboard / Omat sisällöt -kohdan ominaisuuksia kaikissa Ebscon käyttöliittymissä.
  • Voit tallentaa ja hallita kansiota eli projektejasi pysyvästi. Katso tarkemmat ohjeet kansioiden eli projektien luomiseen alempaa.

Samaa tiliä voi käyttää myös mobiiliversion kanssa ja tiedot synkronoituvat automaattisesti.

Huomioitavaa MyEBSCO-tilin luomisessa ja käytössä:

  • Sinun täytyy olla organisaatiosi verkossa tai kirjautuneena OpenAthens-etäkäyttöön, jotta voit luoda MyEbsco-tilin.
  • Jotta voit luoda ja käyttää henkilökohtaista MyEBSCO-kansiotiliä selaimesi on sallittava evästeet.
  • Turvallisuussyistä henkilökohtainen tilisi lukitaan 10 peräkkäisen epäonnistuneen kirjautumisyrityksen jälkeen. Jos tilisi lukitaan, ota yhteyttä info @virki.fi tilisi avaamiseksi.

Luo MyEBSCO-tilisi näin:

  1. Näpäytä Helli-aihehaun oikeassa yläreunassa MyEBSCO-painiketta.
  2. Näpäytä Create an account / Luo tili -kohtaa.
  3. Täytä tietosi lomakkeelle ja hyväksy tietosuojakäytännöt.
  4. Näpäytä lopuksi Create account / Luo tili -painiketta.
  1. Sinun täytyy olla organisaatiosi verkossa tai kirjautuneena OpenAthens-etäkäyttöön, jotta voit kirjautua MyEbsco-tilille.
  2. Näpäytä Helli-aihehaun oikeassa yläreunassa MyEBSCO-painiketta.
  3. Valitse Sign in to MyEBSCO / Kirjaudu MyEBSCO-tilille.
  4. Valitse sisäänkirjautumisnäytössä Forgot your password? / Unohditko salasanasi? -linkki, minkä jälkeen pääset lähettämään vahvistuskoodin sähköpostiisi.
  5. Syötä sähköpostista löytyvä vahvistuskoodi sille tarkoitettuun kenttään, niin pääset luomaan tilillesi uuden salasanan.

Voit tallentaa yksittäisen artikkelin, kirjan kappaleen tai haun kirjanmerkiksi, jolloin se on helposti löydettävissä oman tilisi alta.
Tallentaaksesi viitteitä sinun täytyy olla organisaatiosi verkossa tai kirjautuneena OpenAthens-etäkäyttöön sekä MyEBSCO-tilillesi.

Artikkelin tai kirjan kappaleen tallentaminen:

  1. Save / Tallenna-painike löytyy tuloslistalta kunkin viitteen oikeasta reunasta.
  2. Näpäytä painiketta. Tämän jälkeen painike muuttaa väriä tallennuksen merkiksi.
  3. Tallennuksen voi poistaa näpäyttämällä painiketta uudelleen.
  4. Kaikki tallennetut aineistot löydät vasemmalta Saved / Tallennetut-osiosta Records / Viitteet-välilehdeltä.

Tallennetut artikkelit ja kirjan kappaleet synkronoituvat automaattisesti mobiiliversion kanssa.

Haun tallentaminen:

  1. Tee haku.
  2. Näpäytä vasemman reunan Recent activity / Viimeisimmät tapahtumat -linkkiä.
  3. Näpäytä haun kohdalla oikeassa reunassa olevaa Save / Tallenna-painiketta.
  4. Kaikki tallennetut haut löydät vasemmalta Saved / Tallennetut-osiosta Searches / Haut-välilehdeltä.

Voit tehdä hausta myös hakuvahdin. Katso tarkemmat ohjeet hakuvahdin tekemiseen Hakuvahdit ja lehtien sisällysluettelopalvelut -ohjeesta.

Projects / Kansiot-ominaisuuden avulla voit kerätä ja järjestää haluamiasi kohteita erillisiin kansioihin. Luodaksesi ja tallentaaksesi kansioita sinun täytyy olla organisaatiosi verkossa tai kirjautuneena OpenAthens-etäkäyttöön sekä MyEBSCO-tilillesi.

Kansion luominen:

  1. Valitse My dashboard / Omat sisällöt -kohdan Projects / Kansiot-sivu ja
  2. Paina plusmerkkiä luodaksesi uuden kansion.
  3. Lisää kansiollesi nimi ja halutessasi myös eräpäivä ja näpäytä Create / Luo-painiketta.

Kansiosi näkyvät nyt Projects / Kansiot-sivulla, minkä jälkeen voit tiedonhaun yhteydessä lisätä kohteita kansioihin.

Viitteiden lisääminen kansioon:

  1. Tee haku.
  2. Valitse tuloslistalta haluamasi kohde ja näpäytä kolmen pisteen Tools / Työkalut-painiketta.
  3. Valitse Add to project / Lisää kansioon.
  4. Pudotusvalikosta saat joko luotua uuden kansion tai lisättyä kohteen jo olemassa olevaan.
  5. Näpäytä lopuksi Add now / Lisää nyt -painiketta.