Fjärråtkomst 7: Problem med åtkomst till materialet?

Kategori: Fjärråtkomst

Det enklaste sättet att få tillgång till material är via söktjänsten på e-bibliotekets förstasida eller via e-Bibliotekets PubMed-länk: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?otool=ifivirkilib. Se instruktioner: Fjärråtkomst 3: Använding via PubMed.

När du använder e-biblioteket Hellis sökgränssnitt Discovery via OpenAthens-fjärranvändningstjänsten för första gången, så måste du även logga in/registrera dig i Discovery. Detta för att Discovery ska sammanlänkas med OpenAthens. I fortsättningen identifierar Discovery dig när du loggar in i OpenAthens-fjärranvändningstjänsten.

1. Om du redan tidigare har skapat ett konto i Discovery, logga in vid ”Already a member”
  2. Om du inte har ett konto i Discovery, så skapar du det här: ”First time here?”.
  3. Då du är inloggad i Discovery, kommer ditt förnamn upp i det övre högra hörnet.

Om du har loggat in till fjärråtkomst via Discovery, och Discovery inte kräver inloggning:

1. Kontrollera att du är inloggad i Discovery. När du är inloggad kommer ditt förnamn upp i det övre högra hörnet. Om namnet inte syns klickar du på länk Log in.
  2. Ibland kan en webbplats kräva skild inloggning i OpenAthens:
  • På tidskriftens webbsida letar du efter inloggningslänken för organisationer: Institutional login eller OpenAthens.
  • Inloggningslänken hittas ofta via en Sign in tai Log in knapp eller -länk i det övre högra hörnet.
  • Inloggningslänken kan ha formen OpenAthens, OpenAthens/Shibboleth, Athens. Klicka på länken och följ anvisningarna.
  • Om organisationens namn efterfrågas, prova först med Virtuaalikirjasto eller SOTEVirtuaalikirjasto eller National Virtual Library. Om det inte fungerar, prova med namnet på din egen organisation.

Prova igen om en stund. Om felet upprepas, ta en skärmdump av felmeddelandet och ta kontakt med administratören admin @virki.fi eller tfn (+ 358) 10 2002 620 eller via återkopplingsformuläret.

1. Ta kontakt med administratören admin @virki.fi eller tfn (+ 358) 10 2002 620 teller via återkopplingsformuläret.
  2. Du kan prova att söka efter materialet med en sökmotor och logga in på materialet via OpenAthens inloggningslänk på sidan. Se instruktioner: Fjärråtkomst 4: Använding via tidskrift. Notera att inte alla material har detta alternativ.

Följande material kan inte användas via OpenAthens:

• American journal of roentgenology
  • American journal of respiratory and critical care medicine
  • Terveysportti
  • Oppiportti (fjärranvändning möjlig med personligt Duodecim-konto)
  • Suomen lääkärilehti
  • Duodecim
  • Om det gäller något annat material, och du har provat att logga in även via webbplatsens inloggningslänk för organisationer (Institutional login eller OpenAthens), ta kontakt med administratören admin @virki.fi eller tfn (+ 358) 10 2002 620 eller via återkopplingsformuläret.